CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

my CORNER

siapa SAYA?

My photo
"feel the heart of everyone.. see through our differences"

Friday, May 20, 2011

cerita dari planet Serdang~


pejam celik..pejam celik..
sedar tak sedar..
dah masuk bulan kelima aku di Planet ini..
planet apa?..
iaitu Planet serdang di sebuah negeri di Malaysia..
apa aku buat sepanjang tempoh itu?
hmm...
niat utamaku ingin menemani akak ipar..
dan 3 orang mujahid kesayanganku yg masih kecil..

memandangkan abangku lebih diperlukan di negeri di bawah bayu sebagai pendidik..
Bukan ku tidak ingin mencari kerja lain..
yang selayaknya dengan kelulusanku..
tapi buat sementara..
biarlah..
Mungkin Allah ingin mendidikku untuk lebih bertanggungjawab terhadap keluarga..
dan Alhamdulillah..
aku menerima tugas mencabar ini sbg suatu amanah..

penat..
memang penat..

melayan 3 mujahid kecil...
yang berumur antara 3- 6 tahun memang mencabar kesabaranku..

Dan ku yakin ada hikmah di sebalik semua ini..
Mungkin Allah ingin memperlengkapkan aku ilmu secukupnya...
sebelum tiba masaku sendiri kelak..

YA ALLAH..
permudahkan segalanya..
di sini ingin ku berkongsi rutinku isnin-jumaat..
Mungkin boleh dijadikan kenangan suatu masa nanti..
dan andainya anak anak buahku berkesempatan membaca coretan ini..
mereka akan tersedar..
betapa mereka sangat nakal waktu kecil mereka..
jadi..
Tugasku bermula sebelum Subuh..
seboleh mungkin kucuba melepaskan diri dari peraduan yang memang menjanjikan kepuasan..
Kadang2 terlajak juga selepas azan terutama bila kepenatan menguasai..
Kebiasaannya..
mujahid2ku yang akan mengejutkanku..

terutama si angah yang sangat rapat denganku..
sampai tidur pun tak mahu berenggang..
nasib baik dia comel..
layan jela..

hehe..
sambungannya..
selesai mengerjakan kewajipan Subuh..
meneruskan dengan mathurat..
seboleh mungkin kucuba tidak melengahkan mathurat di awal pagi..
Dan juga cuba juga membaca Quran..
walaupun kadang2 aku terlepas juga bacaan pada waktu subuh..
Dalam 6.30 selesailah sesi penghambaanku pada yang MAHA ESA..
Dan kalau sempat lagi..
bergegaslah aku ke dapur..
menyiapkan sarapan yang ringkas..
Kalau cukup bahan2nya dan masa..
dapatlah merasa sarapan yang best sikit..
huhu..
kemudian..
buatkan air untuk along..
samada air teh..
atau air susu..
atau air milo..
ataupun air anggur..

tengoklah apa yang ada di dapur kan..
hehe

botol air along pula hanya kuisi separuh..
sengaja kuisi separuh..
memandangkan air yang dibekalkan adalah kategori air manis..
bajet masa di dapur hanyalah 6.30-7.00 pagi..
dalam tempoh di dapur itu jugalah aku akan sibuk mengerah para mujahidku..
yang tengah galak menyepahkan rumah..

dengan permainannya..
dengan basikalnya..
dengan buku2nya..

belum dikira tolak dan tarik kerusi..
kesian orang2 di bawah..
memandangkan kami tinggal di tingkat 6..
tanpa lif ye tuan puan..
aduhai..
pening kepalaku..

mana nak kejar yang di dapur..
mana nak tengok2kan mereka..
Mereka harus mandi dalam tempoh aku masak di dapur ye..
kalau x..
'timing' akan lari..

Dalam bilik air..
bising lagi dengan kerenah mereka..
Penat jugalah aku menjerit setiap hari..
dan menjerit2 lagi..
serak suara pagi2 dikerjakan perangai mereka..
Paksa mereka pakai baju sendiri..
Kadang2 mujahid2 itu sengaja mencabar kesabaranku..
kebiasaanya si adik dan si angah malas nak menyarungkan pakaian sendiri..
terpaksalah aku menguruskan mereka..
sambil mulut membebal mengalahkan mak nenek..
7.00-7.20-sesi mengemas apa yang patut..
bawak baju yang dah siap akak sidai ke bahagian tepi tingkap..
kemas sikit2 memandangkan rumah sudah rupa tongkang pecah..
dan dalam tempoh 20 minit itu jugalah saya perlu mempersiapkan diri sendiri..
7.20-7.30-mula nak keluar dari rumah..
gaduh lagi dengan mereka..
cari selipar yang selalu hilang..
aduhai..
mujahid oh mujahid..
dari tingkat 6..
menuju ke tingkat 1 blok yang sama..
mereka pasti sibuk bertanya..
kanan ke kiri?..
aduhai..
padahal keduanya menuju arah yang sama..
sabarlah duhai hati..
hantar angah dan adik ke rumah ibu nisah dia..
Along pula dah siap tunggu di ground floor..
Dah pastikan angah dan adik sampai ke rumah pengasuh dia..
bergegas mendapatkan along pula..

pegang tangan dia kejap2..
pimpin dia..
kami jalan kaki je..
adalah dalam 10 minit jugak jalan kaki..
aku cuba mewajibkan diri untuk menjadikan itu sebagai senaman rutin aku..
yalah..
aku ni dahla susah nak bersenam..

kalau nak harapkan saja2 nak bersenam..
mintak maaflah..

hehe..
si along ni pula..
ikut mood dia..
kadang2 dia meminta sesuatu untuk dijadikan bekal..
mungkin dia lapar..
aku pun sebagai makcik yang bertanggungjawab..
layan jela..

heehe..
bertanggungjawab la sangat..
kebiasaannya gerai makcik kelantanla jadi tumpuan aku..
pelanggan setia sejak berada di planet serdang ni..
heeh..
aku pun pergilah hantar along ni ke tadikanya..
depan gerai makcik kelantan tu..
nama tadika along darul quran al husna..
alhamdulillah..
moga along mendapat izzah dari nama tadika islam ini..
moga2 impianku utk melihat along tumbuh sebagai mujahid tercapai..
biar siapapun dirimu along..
aku sangat menyayangimu..
sepertimana aku menyayangi anak2 buah aku yang lain..
amin..ira..ila..ina..iza..haikal..mustakim dan zarif..
mereka permata hatiku Ya Allah..
tolong lindungi mereka..
bersambung 'part' hantar along tadi..
banyak betul selingannya..
dulu along buat hal jugak..
mintak dihantarkan sampai ke pintu kelas..
4 bulan jugak dia begitu..
naik lenguh jugak akki aku memanjat tangga yanng kukira macam tingkat 2 jugaklah kelasnya..
mintak disalami dan dikucup pipi kiri dan kanan..
layan...
hehe..
kebelakangan ni je..
aku buat syarat..
kalau nak kuih..
naik sendiri..

hehe..
kejam kan aku..
aku bukan apa..
simpan tenaga..
nanti balik nak naik tangga lagi..
nasib baik along setuju dengan syarat aku..
kalau tak..
masak aku..
bila dia mula naik tangga..
aku menyorok balik dinding..
malas nak menjawab 'bye bye' dia yang bermeter meter panjangnya..
dah pastikan dia masuk pintu kelas..
barulah aku menapak pulang..
maka..
berjalanlah aku pulang ..

dengan niat nak membakar kalori dan lemak2 degil di badan..
sampai je blok tempat kami tinggal..
menuju dulu ke rumah pengasuh para mujahidku..
menghantar sarapan buat santapan para mujahidku..
moga rezeki itu menajdi darah daging yang berkat wahai para mujahidku..
sebelum makan jangan lupa baca bismillah ye..
kemudiannya..
aku menggagahkan diri memanjat tangga blok setinggi tingkat 6..
penat memang penat..
rumah pengasuh aras 1 rumah paling hujung di timur..
manakala rumahku aras 6 paling hujung di barat..
cepat cepat ambik kunci..
godek godek tombol..
terjah masuk dengan gaya sopan..
masak air..

sarapan..
Kalau ada yang hendak dimakan..
tak perlulah aku membazir untuk membeli..

(al maklum..duduk di bandar kena berjimat)..
Biasa sarapan aku depan TV(jangan ikut tabiat yang tak elok ini ya)..
sekadar melayan berita..
ataupun drama drama..
Selesai je sarapan..
tugas seterusnya adalah melipat kain baju yang berlonggok..
pun depan TV..
Dan aku sebenarnya sangat pantang tengok baju yang tidak di 'pair' kan siap2..
kalau satu dah kering..
satu dah basah..
Saya campak dulu yang dah kering..
Tunggu pasangannya sampai baru lipat..
alahai...
Dah siap letak di tempat sepatutnya..
Tugas seterusnya..
menyeterika baju..
tapi tugas ni biasanya seminggu sekali..
seterika banyak2..
jimat elektrik buat macam ni..
siap tudung..

Kalau ikutkan nak seterika untuk stok sebulan..
tapi memandangkan tiada tempat untuk menggantung baju baju itu..
terpaksalah melupakan niat yang terlalu rajin itu..
hehe..
usai semuanya..
agenda seterusnya..
mengadap ALLAH..
melalui solat sunat Dhuha..
Moga ALLAH mendekatkan rezekiku yang jauh..
memudahkan rezekiku yang sukar..
Moga solat sunat dhuhaku menjadi pembuka pintu rezeki yang berkat..
amin..
Lepas solat..
terus bersiap-siap ke tempat kerja..
dengan motor peninggalan abangku..

sampai tempat kerja..
Buat apa yang patut..
sampailah balik kerja..
ikutkan waktu kerja 10-7..
tapi selalunya aku balik jam 8..
takdelah tegesa gesa sangat nak solat apa..
dapat OT sejam..
hehe..
pukul 8..
bersiap2 nak bali..
merempitla aku dengan sopan sewaktu pulang..
Bila sampai rumah..
diserbu lagi oleh para mujahid..
bertanya..
beli apa hari ni?..
kadang2 je aku beli..
bukan apa..
aku malas nak memanjakan mereka..
biar mereka tahu..
bukan semua yang mereka nak..
mereka akan dapat..
merajuk para mujahidku jika aku pulang dengan tangan kosong..
biarlah mereka merajuk sekarang..
dari mereka besar kepala kemudian hari..
sampai di rumah perkara pertama aku buat ialah..
membuka periuk nasi..
hihi..
aku jarang makan tengahari..
tiada selera..
lagipun bosan makan benda yang sama..
makan kat rumah lagi best..
boleh makan dengan tenang..
lagipun sudah selesai maghrib kan..
hehe..
layan TV jap..
azan isya berkumandang..
segera solat isya'..
kemudian bersiap2 belayar di alam mimpi..
masa tu lampu dah dipadamkan..
tak lama kemudian si peneman lenaku mulalah datang..
dan menemani mimpiku...
peluk angah..
ngantuk..
jom tidur...
baca doa dulu ya..
zzzzzzz......




~sekian~

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...